Name:
Phone no
Email Address:
Where Do You Live?
How Can We help You? Lose Weight
Gain weight
Improve Skin
Improve Health
Increase Energy
Nutrition For Pregnancy & Lactation
Earn Extra Income

This HTML form was created by Freedback.

ADS

Kenapa MEKAH istimewa?

Adaptasi/sumber dari Al-Islam,edisi September 2010

Ramai yang memberi alasan kenapa mereka mengunjungi Tanah Haram itu. Apa pun mengunjungi Kota Mekah tidak kira untuk beribadah atau melancong, ia amat digalakkan dalam ISLAM!!!


Pun begitu, bukan itu yang hendak di utara dan di bincangkan sebaliknya untuk mengupas pelbagai rahsia "mengapa ibadah haji di lakukan di Makkatul Mukarramah dan mengapa Kaabah ditetapkan sebagai kiblat bagi seluruh umat Islam di muka bumi ini", itu lah yang kita nak kupas serta bincangkan.

Jika didedahkan rahsia itu, nescaya kita akan rasa, "wah, alangkah bertuahnya diri kerana dipilih menjadi seorang Islam". Rahsia itu semua akan menyebabkan kita rasa betapa agungnya tuhan, indahnya Islam dan takut kepada-Nya.

So, kali ini aku dengan ilmu yang sedikit ini cuba untuk merungkaikan melalui pembacaan dan sumber2 info yang aku perolehi...(kalo salah harap perbetulkan dengan kadar segera, sebelum pahaman bercanggah!harap maklum ya)

Rahsia yang akan di ungkaikan ini adalah dibuktikan dengan sains. Setipa sesuatu yang ALLAH jadikan ada peneranganya dari segi sains yang menyebakan kita semakin kuat dan dekat pada-Nya.

Jesteru itu, bagi sesiapa yang ingin melangka ke Bumi Suci ALLAH, ambillah apa yang ingin disampaikan ini sebagai penambah atau pemangkin keyakinana serta iman di dada. Diperintahkan ibadah haji ke Mekkah bukan sekadar menjadi rukun Islam, tetapi wujud kesannya pada spiritual, kesihatan dan kehidupan seharian.

KENAPA MEKAH??

Ada sesuatu yang menarik tertarik yang perlu di kongsi bersama iaitu mengapa "Mekah dan Kaabah itu menjadi kiblat". Sebenarnya ia bukan sekadar arah kiblat ketika bersembahyang bagi umat Islam seluruh dunia tetapi lebih daripada itu. Ia menjadi lebih menarik kerana Allah telah menyatakan perihal Kaabah di dalam firmanNya, Surah Al-Ma'aidah, ayat 97 (cari/google la maknanya ya).

Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam urusan dunia atau kehidupan. Contoh paling mudah sekali, tentu majoriti pakai Astro kan. Pastinya setiap Astro ada piring para bola untuk menerima maklumat yang dipancarkan dari satelite. So, utk mendapatkan siaran yang jelas, piring itu akan dihalakan ke arah kiblat atau Kaabah. Kalau xpercya, cuba balik tengok balik piring Astro di rumah bumbung anda mengadap mana?

Kenapa begitu??? Mudah saja jawapannya kerana MEKAH adalah PUSAT BUMI. Sama ada percaya atau tidak jawapannya sudah ditemui sejak kali pertam Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969. Katanya ia telah dibuktikan secara sainstifik olek Armstrong semasa dalam perjalannya ke bulan. Ketika itu dia berjaya mengesan satu radiasi yg dipancar dari bumi. Radiasi itu di dalam gelombang pendek. Situasi itu sesuatu yg pelik dan mereka mencari jawapan dan membuat penelitian. Akhirnya mereka berjaya mengesan bahawa radiasi itu dipancarkan dari Mekah atau secara tepatnya dari Kaabah.

"Yang paling mengejutkan radiasi bersifat infiniti (tidak berpenghujubg). Apabila Armstrong jejakkan kaki ke Marith, radiasi itu masih boleh dikesan. Radiasi itu mempunyai sifat istimewa dan paling penting infiniti. Inilah yang menghubungkan Kaabah di bumi dan Kaabah di akhirat.


Bayangkan anda berada di kutub utara dan aku berada di kutub selatan, di tgh2 adalah zon keseimbagan magnet atau zon magntisme sifar dan itulah Mekah. Kalau nak dibuktikan boleh. Bawa kompas ke Kaabah dan anda akan dapati, jarum kompas itu tidak akan bergerak. Ini adalah bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua2 medan adalah sama kuat.

Hal sedemikian juga boleh mempengaruhi tahap kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih panjang unur dan sihat.  Tekanan graviti yg tertumpu dikawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.

Ini telah dibuktikan bahawa ia boleh membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tisu badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupyaan darah untuk membawa oksigen keseluruh tisu badan secara semula jadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini. 

Tidak hairanlah orang tua yg tidak boleh berjalan menjadi sihat dan tidak boleh berjalan menjadi sihat dan boleh melakukan ibadah haji dan umrah dengan sempurna walau berasak dengan jemaah2 lain. Keadaan semula jadi Mekah yg menjadi pusat bumi itu, telah memberi tenaga luar biasa kepada tetamu-Nya semasa menunaikan amal ibadah disana.

Sudah jelas bukan, Mekah adalah tempat yg paling tinggi tekanan gravitinya. Sebab itulah air zam-zam tidak akan kering dan sentiasa membuak2 keluar. Kalau dikira, dari saiznya memang tidak masuk akal apabila ia boleh membekalkan air kepada berjuta2 umat Islam. Hanya kerana tekanan graviti yg kuat sahaja boleh menyebabkan perkara itu berlaku.

 Kerana itulah dalam Islam, banyak perkara yang kita lakukan perlu mengadap kiblat. Misalnya menyembelih haiwan kene ngadap kiblat, kematian dan byk lagi kene mengadap kiblat. Hanya 1 je xboleh ngadap kiblat, iaitu ketika masuk tandas atau buang air!!!

Satu contoh terbaik kenapa sembelih kene mengadap kiblat? kerana menurut kajian, darah yg mengalir akan keluar sekali membawa toksid, racun, dan kolestrol. Hasilnya, daging akan menjadi manis dan sihat.

*kedudukan Mekah di tengah2 7 benua 

 

5 comments:

Unknown said...

terima kasih atas entry yg menarik dan bermaklumat ni...

IZZATI ISKANDAR said...

oh..sama2..sharing benda yg baik kan bagus...hehehe

RuMaH TuA said...

Syariat Allah itu indah seada padanya~~~~

"Syukran 2k perkongsian ini..."

IZZATI ISKANDAR said...

a'fwan..sama2..

MOH KEMBARA said...

Salam dari Istanbul Izzati, AllahuAkbar! Mutlu Yilbasi 2011! Semoga Tahun Baru Hijrah dan Tahun Baru Masehi ni akan membawa keberkatan pada kita semua!

IZZATI dan ISKANDAR

Daisypath Anniversary tickers