Name:
Phone no
Email Address:
Where Do You Live?
How Can We help You? Lose Weight
Gain weight
Improve Skin
Improve Health
Increase Energy
Nutrition For Pregnancy & Lactation
Earn Extra Income

This HTML form was created by Freedback.

ADS

Gandakan Pendapatan # Bijak Mengurus

Salam sihat & ceria

Bila sebut je pendapatan mesti berbagai ekspresi muka yang korang buat. Ada yg tersenyum lebar, ade yg senyum kejap pastu xnak senyum dah, ada yg tersedak, ade yg monyok dan ade jugak yg xde perasaan langsung bile dengar je perkataan p.e.n.d.a.p.a.t.a.n itu sendiri. 

Aku sendri pun bile sebut je perkaatan tu, macam2 ekspresi muka boleh keluar. Tapi berubah2 mengikut waktu.. ngeh..ngeh.. :)  Bila akhir bulan confirm la tersenyum lebar dan luas.

Achik pernah nasihatkan aku yg mana untuk menguruskan pendapatan ni bukan senang. Lebih2 lagi bila aliran masuk itu sedikit berbanding aliran yg keluar. Permulaan masa dia mula2 menjana pendapatan, simpanan yg dia buat bg kesulurhan jumlah pendapatan adalah lebih 70%. 70% tau....bukan 10% bukan 20% dan bukan jugak 30%. *owh Achik kira mak sedara aku la... kira2 masa ni dia nasihatkan aku  dan bg tips mcmana nak urus kewangan plus berjaya dalam apa jua yg kita buat!!

Uruskan pendapatan kita dengan bijaksana dan berdisiplin. So ini antara beberapa tips dan juga peringatan utk diri aku sendiri supaya Insyaallah boleh menambah simpanan kita disamping pendapatan yg kita perolehi digunakan dgn sebaiknye.



Agihkan pendapatan seperti ini :

  • Simpan 1/10 untuk dilupakan (* bermakna untuk simpanan kita sendiri dan bukan simpanan utk diambil )
  • Simpan 1/10 untuk melunaskan hutang
  • Simpan 1/10 untuk kebajikan & agama (termasuk zakat) #ini sangat perlu
  • Gunakan 2/10 untuk keluarga
  • Gunakan 1/10 untuk diri sendiri
  • Berikan 1/10 kepada orang tua
  • Laburkan 2/10 untuk digandakan semula
  • Laburkan 1/10 utnuk perniagaan sedia ada

Kita selalu hanya akan menabung jika sudah ada lebihan wang. Itulah kesilapan kita!! Jangan fikirkan jumlahnya tapi fikirkan bagaiman kita boleh menyimpan berterusan.


# Fuuhhh kena manage balik (re-arrange) perbelanjaan aku amcam gini. Insyaallah semoga Allah permudahkan urusan dan niat kita yg baik. Amiin

Korang-korang, sesiapa nak gandakan pendapatan korang, nak aku bantu korang, Insyaallah aku boleh bantu. Korang email/pm/sms aku laju2 ye kat  017-920 3587



I am nothing but ALLAH is everything

Double i
Izzati Iskandar




No comments:

IZZATI dan ISKANDAR

Daisypath Anniversary tickers