Name:
Phone no
Email Address:
Where Do You Live?
How Can We help You? Lose Weight
Gain weight
Improve Skin
Improve Health
Increase Energy
Nutrition For Pregnancy & Lactation
Earn Extra Income

This HTML form was created by Freedback.

ADS

Tanggungjawab SUAMI memimpin dan mendidik


Sempena dihujung2 tahun ni, yela tahun baru dah nak menjelma kan xlama lagi. Suka saya mengingatkan diri sendiri dan yang lain2. Kira2 lebih kurang ber'tazkirah' la ni....lebih kepada mengingati diri sendiri...yela, tahun baru dah nak masuk, maka mesti ada azam baru kan??

S.U.A.M.I?
Apakah yang dimaksudkan dengan suami??

Pada diri aku, suami bukan sahaja sebagai peneman hidup atau pasangan hidup kita yang telah diciptakan oleh ALLAH, malahan suami ini sebagai sebagai tempat kita berteduh, pemangkin semangat untuk diri aku dan keluarga. Pada aku kasih sayang hanya sebahagian saja unsur2 yang diperlukan dalam mengekalkan hubungan dan ikatan antara suami isteri, selebihnya sikap toleransi, hormay menghormati dan kepercayaan adalah antara penyumbang ke arah keserasian hidup bersama. (wah, aku dah boleh ganti ustazah bai'yah la plak)

Tapi, itu pendapat aku je, sebab mind set setiap individu, setiap kita-kita ni berbeza, so output pada soalan yang aku tujukan for sure la berbeza-beza.

So, aku teruskan dengan topik yang berkaitan dengan 'Tanggungjwab sang suami'.

Dalam konteks perkahwinan serta institusi kekeluargaan, suami of course la selaku ketua atau pemimpin atau nakhoda kapal layar walaupun si suami ini tidak berupaya menjalankan tanggungjwab mencari nafkah mungkin kerana faktor kesihatan dan sebagainya. So, si isterihanyalah mengambil alih peranan bagi pihak si suami namun tanggunjawab meminpin tetap di bahu si suami. Ingat ya wahai kaum2 suami!!!

Allah juga meletakkan kedudukan yang istimewa sebagai seorang yang bergelar suami namun, tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil kesempatan ke atas isteri, seperti melakukan penderaan fizikal dan mental yang selalu kita duk baca kat paper and dengar kat tv. 

Banyak kisah2 yang kita dgr yang sering menakutkan kita...terutama nya kaum isteri la....yela, ade plak ke tenaga si isteri mcm tenaga jantan??? Macam kes laki yg kaki judi naik berang kerana isteri enggan melakukan hubungan seks dengan nya sehingga menyimbah asid ke muka si isteri..nauzubillah.

Jesteru, di manakah selayaknya seorang suami harus memainkan peranan sebagai pemimpin atau ketua keluarga? Sepatut dan seharusnya, seorang suami bukan sahaja pencari nafkah, tetapi berkewajipan membimbing si isteri agar sentiasa berada di landasan keretapi sebenar, sesuai dengan matlamat perkahwinan.


NUSYUZ, MEMUKUL ISTERI DALAM ISLAM

Wanita dibekalkan dengan 9 nafsu dan akal, berbeza dengan lelaki yang mana satu nafsu 9 akal. Tetapi bagi wanita, nafsu itu bukan lah hanya untuk seks semata2 tetapi ke arah boros berbelanja, ingin cantik, pemarah, sensitif dan sebagainya. Atas dasar itulah wanita perlu dibimbing oleh lelaki agar segala tindak tanduknya tidak mengikut mengikut perasaan semata-mata, namum Islam tidak membenarkan kekerasan sehingga mencederakan.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Jangan kalian pukul kaum perempuan!" Dalam hadis yang lain, ada juga menjelaskan bahawa, sebaik-baik lelaki atau suami adalah yang berbuat baik kepada isterinya.

Bagaimanapun, orang selalu menyalah anggap konsep memukul. Terutamanya kaum suami. Dalam Quran mengajar suami memukul isteri dengan syarat telah menggunakan syarat 1 dan 2 iaitu nasihat scara baik dan pisah tempat tidur. Pukul pula, tidak boleh memukul bahagian muka dan tidak boleh menyakitkan atau meninggalkan bekas, tidak sampai tulang rekat dan tidak pada bahagian tubuh yang berbahaya jika terkena pukulan.


Maka, renung2 kan lah wahai sang suami....selamat beramal



Jadikan perkahwinan adalah satu hubungan yang boleh memberi pengajaran dan ikutan yang terbaik serta dijadikan contoh untuk anak2 pada generasi akan datang.


Love with Glow
izzatiiskandar

4 comments:

Admin said...

seram ngn pperangan rmahtnga skrg,
de yg smbah asid, de yg tikam2,
de yg pijak2 pale, de yg tndang2..

plihla psangan krana agama,
insyaallah bhagia..

akak smoga bhagia smp syurga!
^^,

IZZATI ISKANDAR said...

tu la..menakutkan kan kisah rumahtangga skrg...semakin maju nya dunia, semakin kolot pemikiran manusia


tq ayu..amin semoga kebahagian sentiasa di sisi akak n family

n hopefully ayu dapat bakal suami yg baik n boleh meminpin gak

MOH KEMBARA said...

Salam, bagus moh kite belajor ilmu2 berumoh tangga. harap2 kita punya sami sume yg gentlemen belake!

IZZATI ISKANDAR said...

betol tu kak...harap2 lerr sume kawan2 blog kita ni mendapat laki yg gentleman kan....

IZZATI dan ISKANDAR

Daisypath Anniversary tickers