Name:
Phone no
Email Address:
Where Do You Live?
How Can We help You? Lose Weight
Gain weight
Improve Skin
Improve Health
Increase Energy
Nutrition For Pregnancy & Lactation
Earn Extra Income

This HTML form was created by Freedback.

ADS

Belajar vs Part-time Kerja

Salam ceria & sihat semua

Siapa kata kalau kita belajar hanya kena tumpu belajar saja? Siapa kata bila time study ni kena fokus study aje? Siapa kata kita x boleh buat lain2 keja dalam 1 masa even masa study? Siapa kata kalau nak cemerlang dalam study x boleh buat kerja part-time? Kali ini entry mcam panjang je...huhu

Mungkin ada segelintir orang akan cakap itu x boleh, ini x boleh, tp kalau niat kita betul, hati kita cekal, semagat kita kental, dan kita yakin dengan ALLAH maka apa pun boleh kita boleh buat dalam satu2 masa. Terutamanya mase time belajar. 

Tapi ramai je yang aku jumpe org buat 2 benda dalam 1 masa itu berjaya.. ... Ramai je student kawen masa study, tapi sangat cemerlang (mungkin termotivated dr perkahwinan itu & utk mengelakkan maksiat #Alhamdulillah) dan juga ramai je student keje part-time tp result every semester sgt bombastic pomm pomm ke baa bomm. Ha, yg penting tepuk dada, tanya hati. Ape yg kita nak, ape hala tuju kita dan apa impian kita sendiri utk melakukan yg terbaik utk diri kita sendiri. Oppsss, tp kat sini bukan fokus pasal kawen tu ye..Sila abaikan bab kawen mase belajar tu......hahaha

Ramai yang mempertikaikan bila ada yg study tapi buat part-time keje. Alasan yg akan diberi adalah, nnti korang hilang fokus bila dah dapat duit, dah xminat nak belajar bila dah start pegang duit. Tapi ramai yang lupa yang bukan semua datang dari keluarga yang senang, bukan semua lahir dalam keluarga yg serba mewah dan bukan semua org dtg dari keluarga yg mampu. Malah ada yang masih belajar, tapi kena galas dan pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Jadi bila dah kena jadi ketua keluarga, celah mana kita nak dapatkan duit, nak cari mana sumber rezeki utk sara keluarga kalau bukan dari kerja part-time? betul x? Bukan pulak kita nak pergi meminta2 dari sedara-mara yg kaya tu. Lagipun selalu dengar pepatah org kata, bila kita senang ramai yg datang, ramai yg sayang, tp bila kita susah, ramai yg keji, ramai yg caciNabi Muhamad juga ada menyebut dalam hadis baginda :

Kita adalah umat yang memberi, bukan umat yang meminta

Pun selalu jugak kita dengar 'Tangan yang memberi itu lebih baik dari tangan yang meminta2" jadi kalau niat kita betul, semangat kita kuat, xsalah kalau kita kerja sambil belajar. Yang penting kita x meminta2. 

So korang, jangan jadikan alasan kemiskinan itu satu penyebab utk korang tidak belajar ok. Mencari ilmu itu sgt dituntut dalam Islam. Berbalik pada cerita KERJA PART-TIME ni, korang semua x terinspirasi ke bila ada student2 yang bawah umur korang, yg baya adik2 korang lagi, yg mana umur baru cecah angka 20 ni lebih berjaya dari korang? Fuuhhh aku yang menginterview ni pun tersentap weh dgn semangat diorang. Meh kite tgk hasil selidik punye selidik diorg punye cerita Part-Time :)


Bella Ceq'bell
Nama : Bella
Asal : Melaka
Umur : 22
Study : Degree in Accounting
P.O.S : UiTM Bandaraya Melaka

Ni Siti Nabilah namanya. Korang, umur dak Bella ni baru 22 tahun tapi dia sgt fokus dengan study & kerja yang dia buat sekarang. Sikit pun dia x rasa kerja Part-Time tu ganggu study dia, sebab dia tahu apa yang dia nak dan apa yang dia target. Main reason atau alasan utama bella adalah untuk pegang duit sendiri. Bella dari keluarga yang kiranya xdela susah manapun, tp sebab nak cari pengalaman rasa bekerja itu sendiri, so dia pun joint HERBALIFE dan sekarang dah jadi SUPERVISOR dalam Herbalife tau. Hebat....hebat... sebab budak 'Accounting' ni bukan senang nak cari mase free nak buat part-time. Tp sebenarnya xde alasan kalau kita nak berjaya. Nak seribu daya, xnak seribu alasan. Korang, Bella baru je jadi SUPERVISOR HERBALIFE dan last month income a.k.a FIRST MONTH INCOME dia +/- RM1,000 tau Herbalife bayar. Itu belom campur duit jualan retail dia lagi.


Iqa
Nama : Atiqah Anwar
Umur : 20
Study : Diploma in Investment
P.O.S : UiTM Segamat, Johor

Ni pulak Atiqah namanya. Iqa punya cerita sedikit tersentuh dan buat aku rasa macam perghhh gile kentang Iqa ni. Baru 20 tahun tapi sangat kagum kot. Iqa anak sulung dan ayah dia meninggal masa die lepas SPM. Kira baru dalam 2 3 tahun lepas ayahnya pergi. So, Iqa cerita yg dia dan family xready pun lagi nak hilang ayah. Tambahan pulak mak Iqa selalu sakit dan memerlukan kos utk rawatan. Paling Iqa kata memang perlukan sgt duit adalah utk cari duit operation mak dia

Q dari aku : Kenapa joint Herbalife Iqa? dan kenapa Herbalife?

A dari Iqa : Sebab Iqa kena cari duit utk family sbb kitorg dah hilang tempat bergantung. Sumber pendapatan kitorg dah xde, jadi Iqa kena cari ikhtiar sendri. Herbalife mudah dan senang nak buat. Lagipun Iqa x perlu kuar duit banyak2 hanya register RM98 je sebagai member dah boleh niaga dan buat sale. Iqa mana ada duit sedebuk kak nak buat modal, jadi Iqa naik SUPERVISOR pun sebab retail. Iqa rolling untung retail/ profit dari retail tu dan Iqa naik perlahan2. Kak, Iqa pergi semua event Herbalife guna public transport je tau. Hari ni gi STS ni pun Iqa naik Komuter dari seremban pagi tadi. 

Perghhh....semangat Iqa ni sgt hebat derr. Sekarang Iqa dah SUPERVISOR tau. hebat..hebat..umur baru 20 tahun beb. Iqa cerita lagi, 3 hari bukak booth boleh buat sale RM500. Alamak, cam malu pulak, sbb aku pun xbelajar dan xpernah lagi nak bukak booth. Kene buat ni, kene belajar bukak booth. * Nanti Insyaallah aku try mintak pic Iqa mase geng2 dia bukak booth ye... So, last month income dia Herbalife bayar lebih kurang +/- RM1,000 lebih dan tak campur lagi dgn untung jual retail.

Moga semangat aku hebat macam diorang yg muda2 dari aku ni. Fuhhhhhh. semoga Allah permudahkan urusan aku.

So, korang2, siapa yang nak cari EXTRA INCOME / TAMBAH DUIT POKET / SIHAT laju2 sms/inbox/ call aku 017-920 3587. 

Semoga kita juga jadi orang yang cemerlang & hebat. #Ameen



I am nothing but ALLAH is everything



Double i
Izzati Iskandar





No comments:

IZZATI dan ISKANDAR

Daisypath Anniversary tickers