Name:
Phone no
Email Address:
Where Do You Live?
How Can We help You? Lose Weight
Gain weight
Improve Skin
Improve Health
Increase Energy
Nutrition For Pregnancy & Lactation
Earn Extra Income

This HTML form was created by Freedback.

ADS

Anugerah Dari Kegagalan

Cerita ini berdasarkan cerita yang sebenar yang mana pengalaman ini berdasarkan salah seorang partner aku yang kini menjadi salah seorang kawan baik aku. Jalan cerita nya masih aku kekalkan, cuma terpaksa oleh sedikit untuk mengelak dari menjadi aib serta tidak mahu mana2 pihak berkecil hati dengan entry ini. Entry ini bukan untuk menghina mana-mana pihak tetapi untuk di buat sebagai pedoman dan pengajaran khususnya buat wanita yang bergelar si 'isteri'...

Sebelum aku nak cerita panjang lebar pasal kisah utama nya, aku nak cerita dulu serba ringkas karaktor 'kawan baik'ku ini. Dia seorang isteri yang baik, agak pendiam dan mampu berdikari serta punyai anak dan telah berkahwin lebih kurang lebih 5 tahun kalau xsilap la.





Cerita nya macam ni.....................

Since kami dah jadi partner, so kami dapat dan kene handle 1 project yang biasa2 je. Masa aku kene outstation, die bermasalah. Jadi mase aku balik dah Malaysia, aku pelik kenapa dia xupdate apa2 dalam masa 1 minggu ni dan samapai lah minggu ke-2.

So, pada satu hari, aku ternampak die on9 kat chat, so terus aku tegur die.

Aku : Beb asal lame ko x on9?? kenapa xde apa2 berita pon pasal project kita. ok x??dah setel separuh? ni dah dekat deadline dah ni.
Lili : Maaf la weh, aku busy gila ni.
Aku : Asal? ko buat apa? ko kate ko free masa aku ke luar sana....
Lili : Aku setel kan problem aku ngan laki aku.
Aku : Lohhhhhh, problem apa plak??
Lili : Laki aku wat hal la.
Aku : Wat hal?? wat hal macam mane??
Lili : Weh sorry tau, aku langsung xboleh nak fikir apa dah sampai kan customer kita punye kos aku kira salah. Tapi xpe la aku tanggung apa yang rugi sikit.
Aku : Apa sebenarnya jadi ni?
Lili : Laki aku nak tiba-tiba boleh plak jatuh cinta ngan staff kat opis dia, pastu nak kahwin. Masalahnya dia xmau lepaskan aku. Yang jadi bengang sangat, si pompuan tu siap telefon aku cakap xkisah bermadu.

You all, the word bermadu tu sangat sensitip ok bagi kaum hawa terutamanya si isteri....

Aku : Lohhhhhh, abis ko cakap pe?
Lili : Aku xmo la. Gile ko, memang cakap macam sedap je, tapi yang menanggung nih? dah la anak2 aku kecik lagi, kalau anak dah besar sikit xpe...
Aku : Cube cite cam mane?
Lili : Ntah la,  aku dah gi jumpe ustaz ke ape ke, dia kata macam la, macam suami aku ni kene bodoh, tapi xtau la...suami aku ni suka melayan.
Aku : Dah bape kali ni laki ko wat cam ni??
Lili : Masuk ni dah 2 x tau...
Aku : Xpe, ko kan memang penyabar orangnye...kita tunggu dan tengok ek..ape2 hal ko hello je aku, xpela kalo ko nak mengadu ke nak share ke ngan aku k.

Lepas dari 2 minggu setelah si Lili ni bercerita dengan aku, dan setelah pelbagai usaha dia lakukan, so berkat semuanya...hubunga diorang kembali pulih...

Tapi xsampai pun 1 bulan, he make a trouble again.... Wahhh lelaki oh lelaki...............

Lili : Weh, ko ade member x atau suami ko tau x siapa2 keje kat pejabat kerajaan putrajaya?
Aku : Bahagian apa? kene spesific la..sebab sana besar.
Lili : Ntah la.
Aku : Ko ni, kenapa la nasib ko macam ni...Aku bukan nak condem ko, tapi kalau dah lebih dari 3 atau 4 kali die buat cam tu kat ko maknenye die x hargai ko tau x..ko nak lagi ke laki cam tu?? Aku xmau pecah belah kan korang sekeluarga, tapi bukan kita nak ikut semua benda yang dia buat?? sampai bila nak jadi macam ni?? nasib la hati ko ni jenis kuat..xde la nak cepat melatah ke nak sedey2 meroyan.Cer cita...macam ne boleh dia wat lagi?
Lili : Ko tau x die jumpe EX-GF dia kat FB....
Aku : Lohhhh...payah la plak cam ni...
Lili : Ko de x kawan yang tau atau leh hack kan password ke ape ke org len punya
Aku : Xde la weh... kalo ade, dah lame aku wat utk diri aku..nak gak siasat..


Kawan-kawan semua yang super gergeous,
Itu lah benda yg kita org pompuan ni takut kan seperti bayang2 plak kejar kita... *eh betol ke pepatah aku ni..bukan nak mengondemkan kaum lelaki tapi inilah hakikatnye..Lelaki terutamanya sang 'suami' apa lagi yg dicari?? dah dapat isteri yang baik dan cantik cubalah untuk setia. Jika kita asyik ikut kata hati, nafsu...kita yg akan rugi..

So, ape yang aku boleh nasihatkan untuk si 'Lili' (bukan nama sebenar) ni, walaupon aku bukans eorang pemberi nasihat yg baik, sekurang2 nye ade lah gak kata2, semamgt yg aku bagi kat die, utk menunjukkan yg aku prihatin ngan cite die nih... so aku cume cakap kat dia,
          
            "sekarang, ko fikir dengan tenang, cari ruang masa yang sesuai, fikir yang terbaik utk ko dan anak2 ko. ko ada anak2..kalo ko xde anak2, senang cite....ko pon bukan bodoh xboleh dapat keje bagus...ko cerdik..ade qualification tinggi, mungkin jika ditakdirkan ko tak kekal lame ngan die, mane tau ko lagi berjaya dari sekarang. Ataum, kalo ko masih sayangkan keluarga ko, ko jgn majakan dia. Ko bagi die sedar tanggungjawab die sikit. Laki bila dia fikir tanggungjawab xberat sebab tu die boleh nak main2 seronok je setiap masa. Ko jgn terlalu berlembut sgt....ko dah bagi peluang banyak kali dah kat die, sampai bile ko nak terus bagi peluang. Jadi lah seorang yang sedikit bertegas..bukan suh jadi Queen Control....."

So, kepada Lili, aku hadiahkan lagu ni kat ko....

Dato' Shake
Anugerah Dari Kegagalan
 
Dari kegagalan
Satu percintaan
Kualami
Penderitaan
Kesengsaraan
Kebatinan

Tapi di sebalik
Semua kepahitan
Tersembunyi
Oh keinsafan
Dan pengertian
Yang amat dalam

Terbukti kegagalan
Bukanlah kehancuran
Dengan anugerah
Nikmat dan hikmat
Kehidupan

Aku pelajari
Mengenali diri
Dan siapa kita
Yang sebenarnya
Di bumi Tuhan

Mane lah tau....dari kegagalan ko pasni akan lebih berjaya...go Lili go!!!! Maksud 'kegagalan' aku kat sini universal, kegagalan dari sikap ko yg lame dan berubah kearah yang baru..bukan aku maksudkan kegagalan dari perkahwinan ko...Nauzubillahiminzalik


Pengajaran dari kisah ini buat korang-korang yang gorgeous dan utk diri aku sendiri jugak :
  1. Tolong ingatkan suami-suami korang bahawa, jika korang bekerja, itu adalah duit korang dan hanya utk membantu suami dlm meringankan bebanan keluarga, bukan korang punya tanggungjawab untuk membayar2 bil2, pampers anak semua. Ingat!! bukan urusan/tanggungjawab korang ye, cume korang meringankan aje. Kalo korang xmo bagi itu hak korang, sebab titik peluh korang.
  2. Buat para-para suami, korang ada tanggungjawab bila sudah berkahwin dan lagi bertambah besar jika korang ni dah punyai anak bersama..korang kene ingt, isteri tu cukup baik dah kalau nak bekerja, tambahan pulak dapat keje dengan gaji yang lagi best/besar yg boleh korang sekeluarga hidup senang skit..jadi bile dah isteri bertolak ansur untuk bmeringankan beban korang, maka korang pon kene bertolak ansur untuk berbuat baik ngan isteri2 korang
  3. Wahai2 korang2 si isteri...jaga2 la dengan FB suami korang..ini pon dah masuk dlm newspaper kan yg FB skang punca penceraian.
  4. Perihal anak, korang jangan amik mudah..jgn korang semua uruskan..bagi la cik suami korang rasa die pon main peranan penting dalam menjaga anak...rapatkan hubungan anak ngan suami....perihal barang2 dapur&rumah jugak...ajak diorang ke kedai ke kepasar ke nak beli barang2..jgn semua korang buat terus sorang...(itulah silap Lili yang mana die xmenyusahkan suaminya dalam urusan anak...sebab die ni memang baik so xnak susahkan suami)
  5. Korang kene ingt,  kita berkahwin sebab nak bina keluarga, kita kahwin sebab kita rasa dah bersedia nak pikul tanggungjawab dengan orang baru dalam hidup kita. Korang kahwin sebab korang rasa org2 sebelum ni yg de cintan2 monyet ngan korang semua xleh pakai, so isteri depan korang ni lah yang sanggup sehidup semati dan menemani korang susah senang bekeluarga sekaran..jadi kenapa perlu timbul soal Ex-GF lagi?? yang lepas tu adalah kenangan dan sejarah...sejarah bukan untuk dijadikan cerita baru tetapi untuk dikenang dan ambil ikhtibar....INGAT!!!
  6. Korang si isteri bukan asyik beri peluang kat suami korang je...sampai bile diorang nak insaf dan sedar sepenuhnya 100% kalau korang terus bagi peluang je...macam tu akan insaf jap, pastu buat balik...Yang paling aku sakit hati bila si Lili cakap, laki die xmau lepaskan die lagi sebab takut xjumpa perempuan yang sebaik lagi macam Lili, yang boleh layan ape je dia nak..ikut je kehendak suami die..xbantah pon..itulah salah ko Lili...maknenye kalo die jumpe pempuan yang betol2 lebih baik dari Lili ni, maknenye Lili akan ditinggalakn lah kan....aduhhh...korang si suami, fikirlah, kalo dari awal nak wat macam ni, kenapa nak kahwin??korang jugak yang susah!!! 
Ini lah sikit kisah dan pengalaman yang aku nak share dengan korang!! so kalau korang ade pendapat lain n nak share sila kan....di alu-alukan......mugkin ape yang aku share kan ada cacat cela, silap dan salah....maafkan ye



Tulus ikhlas,

Izzati Iskandar

No comments:

IZZATI dan ISKANDAR

Daisypath Anniversary tickers